dinsdag 1 december 2020

Thema robot

Mijn naam is Robbie robot, ik ben gemaakt van staal. 
Mijn ogen zijn twee lampjes, dat vind ik heel normaal. 
Klik, klak, rikke tikke tik, blieb blieb tjing boem. 
Mijn naam is Robbie robot, ik ben gemaakt van staal. 
Mijn haar is 1 bos draadjes, dat vind ik heel normaal.  
Klik, klak, rikke tikke tik, blieb blieb tjing boem. 

Het bovenstaande liedje (te vinden op youtube: mijn naam is Robbie robot) was de inleiding van ons thema: robot. Het thema werd gekozen door Pawel. Het was voor de juffen een hele uitdagen, maar achteraf te zien was het een heel leuk thema. 

Wist je dat een robot magnetisch is? Dat komt omdat een echte robot gemaakt is van staal. Samen met juf Lisa en juf Jana hebben we uitgetest wat er al dan niet magnetisch is. Vooral het experimenteren met een magneet was leuk. We liepen rond in de klas en keken wat er allemaal aan onze magneet bleef 'plakken'. Samen met juf Nathalie hebben we dan ook nog eens gekeken wat er allemaal blijft zinken en drijven. Dat was leuk!

Alois vond het leuk dat we aan het leren waren over robots, maar hij werd er ook een beetje boos van: Ik wil ook een robot zijn! Gelukkig kwam Lars met een oplossing: we kunnen een hoofd van een robot maken en dat voor ons gezicht houden. Zo gezegd, zo gedaan. Wat hebben we allemaal nodig? Dozen, aluminiumfolie, touwen, knopen,... Wanneer we al ons materiaal verzameld hadden, konden we aan de slag. We hielpen elkaar en na een tijdje hadden Lars en Alois hun robothoofd. "Juf, neem je een foto?". Cool! Zo liepen ze rond in de klas met hun robothoofd, maar plots merkte Pawel een probleem op: "Alois en Lars, jullie zijn een robot, maar jullie bewegen niet als een robot!". Hoe beweegt een robot dan? Gelukkig weet Lukas hoe dat moet. 

In de klas hangt een prent op van een robot, maar wat nu? Florian merkte op dat het hoofd anders is dan ons hoofd. Juf Maïté en juf Nathalie grepen hun kans. Een ideaal moment om over vormen te leren: Welke vormen zien we op de prent van onze robot? Onze vormeninspecteurs waren echte experts, want op het einde van de voormiddag hadden ze zelf 3D-vormen gemaakt uit stokjes en play-dooh. Goed gedaan! 

Ook juf Tine had leuke oefeningen voorzien. Bij haar mochten we een robot tekenen (en de vormen van een robot benoemen). We hebben ook een robot gemaakt die kan springtouwen. 

Maar van al die robotten zelf te maken, worden wij wel een beetje moe. We willen eigenlijk zelf een robot besturen, maar juf Nathalie was de kinderen al voor. Ze had een speelgoedrobot met afstandsbediening in haar zak zitten en op een groot blad had ze een doolhof gemaakt. De kinderen mochten de robot begeleiden door het doolhof. 

Onze jongens hebben ook kennis gemaakt met de Makey Makey: het is een besturingssysteem waardoor je spelletjes kunt spelen op de computer door kabels aan te sluiten op de computer en een banaan of play-doh. Dat was heel speciaal, maar super leuk! 

Als kers op de taart mochten we ons ook nog uitleven op oude toestellen. We mochten ze openmaken en bekijken hoe ze er vanbinnen uitzien. Oei, hoe moet je dat doen? Wat hebben we daarvoor nodig? Een schroevendraaier natuurlijk! Juf gaf ons een schroevendraaier en nu schroeven maar. 

Het thema was heel leefbaar in de klas en onze jongens vonden het heel leuk. Het waren 2 hele leuke weken. Bliep bliep, de robot veranderen we nu in Sinterklaas. Let op voor de spiekpietjes! 


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten