Tijdens het vorig thema (de herfst) kregen we van Alois de vraag of de koning ook bomen in zijn tuin heeft staan. Lars reageerde met de vraag: “Wie is de koning?”. Lukas zou graag koning kunnen worden, maar wat moet hij daarvoor doen? Deze vragen waren de basis om een thema uit te werken rond de koning.
Zo gezegd, zo gedaan.
Al snel wisten de kinderen hoe de koninklijke familie in elkaar zat. In België is er 1 koning: koning Filip. Koningin Mathilde is zijn echtgenote (wat Lars heel jammer vindt, want hij vindt Mathilde een hele mooie vrouw).
Filip en Mathilde hebben samen 4 kinderen: prinses Elisabeth, prins Gabriël, prins Emmanuel en prinses Léonore.
Een leuk weetje: kroonprinses Elisabeth is dit jaar 18 jaar geworden. Er was groot feest in het koninklijk paleis. Tot de grote teleurstelling van Alois, want hij had gehoord dat ook vrienden van de koninklijke familie het feest mochten bijwonen. Alois was niet gevraagd op het feest. Hij vindt zichzelf een lieve jongen, dus waarom zou hij geen vriendje kunnen zijn met prinses Elisabeth? Op school leren we toch dat we vrienden moeten zijn met iedereen? Bovendien vindt hij Elisabeth een heel mooi meisje en wil hij heel graag eens met haar dansen.
Het hele thema draaide eigenlijk rond het maken van een filmpje voor de koning. Want de kinderen zaten boordevol vragen:
- Zou de koning frietjes eten van de frituur?
- Zou de koning voetballen met zijn kinderen in de tuin?
- Zijn er soldaten die het paleis bewaken?
- Kan iedereen koning worden?
- …
Deze vragen werden opgesteld na een klassikale brainstorm. Bij juf Brigitte werd er heel hard gewerkt aan het maken van een Belgische kroon en een strik (foto’s zijn te vinden op de blog van juf Brigitte). Voor de officiële opnames van het filmpje voor de koning van start gaan, mochten de kinderen zelf eens oefenen via een rollenspel. De kinderen mochten elk om hun beurt eens de koning zijn. De kinderen mochten de week daarna hun vragen stellen aan de koning in een filmpje. En of dat grappig was!
In de klas leerden de kinderen de kleuren van de Belgische vlag in de juiste volgorde en werd er geluisterd naar het volkslied. Er werden smartgames gespeeld rond ridders en kastelen en de kinderen mochten hun eigen kasteel in elkaar puzzelen door middel van gekleurde vormen in het juiste vakje te lijmen.
We maakten klassikaal een puzzel van de koninklijke familie en we speelde klassikaal een memory.
Naast de vele leermomenten was er ook wat tijd voor rust. Juf Nathalie bracht een snoezelkoffer mee, genieten maar!
Gedurende de maand november draait alles bij godsdienst rond ‘de mond’. We bekeken even wat we eigenlijk allemaal kunnen doen met onze mond. We keken naar onze mond in een spiegel en we gaven een zoen op een blaadje papier met lippenstift.
Deze week zijn we gestart met het thema ‘Sinterklaas’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten