vrijdag 25 november 2016

Vrij spel:

Vrij spel??? Leren de leerlingen dan wel iets?
Hieronder een korte uitleg over het vrij spel.
Tijdens het vrij spel kiezen de leerlingen een werkhoek/activiteit.
  • Dit kan de computer zijn. Er liggen een heleboel educatieve cd-roms, dus cd-roms waarbij ze het tellen, kloklezen, lezen, ... spelenderwijs inoefenen.
  • Dit kan de teken- en knutselhoek zijn. Daar leren de leerlingen tekeningen inkleuren volgens een legende. Daar leren de leerlingen juist gebruik maken van een schaar, nietmachine, perforator, ...
  • Dit kan ook de fijne motoriek hoek zijn: daar leren ze kleine kralen rijgen volgens een patroon, torens nabouwen volgens een patroon, met de educatief clicx bouwen volgens een patroon.
  • Dit kan ook de spelletjes hoek zijn. Er liggen een drie tal smartgames. Dit zijn spelletjes waar de leerlingen zelfstandig aan kunnen werken, waar ze na moeten denken om tot een goede oplossing te komen. Daar liggen ook gezelschapsspelletjes die ze zelfstandig kunnen spelen. Ze leren er de spelleider zijn, ze leren er hun beurt afwachten, de stippen op de dobbelsteen te tellen en noem maar op.
  • Dit kan de constructiehoek zijn. Waar de leerlingen stappenplannen kunnen nabouwen met de metablokx, de noppers, de lego en duplo's.
  • Dit kan de lees - en schrijfhoek zijn. Daar zijn allerlei spelletjes rond lezen, rekenen en schrijven te vinden zijn. bv. een schrijfbord, magneetletters, een magneetbord,
Ziezo, zo weten jullie ook dat vrij spel veel meer is dan alleen maar spelen.

Hieronder zien jullie enkele foto's van de leerlingen in actie tijdens het vrij spel!


















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten